Tatilde ne yiyip ne içelim
Diyetisyen Ayşe Duran

Diyetisyen Ayşe Duran

Tatilde ne yiyip ne içelim

28 Ağustos 2017 - 21:26

Yazın sıcaklarında bir nebze de olsa serinlemek ve bedenimizi, ruhumuzu dinlendirip, şehrin gürültüsünden uzak kalabilmek için tatile çıkarız. Çoğu kişi tatilin tadını tam anlamıyla çıkarabilmek için yemek zahmetinden uzak kalmak ister. Bu yüzden genelde her şey dahil oteller tercih edilir.  

Bu aralar mail kutumda en çok‘ tatilde nasıl beslenmeliyiz hocam’ sorusu yöneltilince bu hafta ki köşe yazımı tatilde beslenme üzerine yazdım. Siz değerli okurlarım, merak ettiğiniz ve yazmamı istediğiniz konuları mail adresime gönderebilirsiniz. Tatilde nasıl besleneceğinizi olabildiğince yalın bir dille yazmaya özen gösterdim. Tatilde beslenmeyi 6 prensipte inceliyoruz;

1. Prensip: ‘’Tatile Kaç Kilo ile Gidiyorsan O Kilo İle Geri Dön’’

Tatilde beklentiniz kesinlikle kilo vermek olmasın, tabi kilo almak da olmasın! Amaç kaç kilo ile tatile gittiyseniz, aynı kilo, aynı yağ yüzdesi ile geri dönmek olmalıdır. 

2. Prensip: ‘’ Kilonu Korumak için Aldığın ve Harcadığın Kaloriyi Dengele’’

1. Prensipteki mantığımızın devamı niteliğindedir. Amaç yediklerini dengeleyebilmektir. Örnek vererek açıklayalım. Diyelim ki sabah kahvaltısında 1 adet gözleme yiyeceksiniz, o zaman o menüde ekmek, krep, simit vb. un ve türevleri bulunmamalı. 1 adet gözlemenin 6 dilim ekmeğe eşdeğer olduğunu da göz ardı etmeyelim. Tabi aldığınız kaloriler, bir de harcamak var. Örnek: 65 kilo bir kişi 30 dk yüzerse ortalama 260 kalori harcamış olur. Sabah yediğiniz 1 adet gözleme de yaklaşık 260 kaloridir. Bu şekilde aldığınız kaloriyi dengelemiş oluyorsunuz ve sonuçta alınan kalori = harcanan kalori olduğu için kilo değişmez, sabit kalır. Bu mantıkla yediklerinizi harcadığınız kalorilere eşitleyebilirsiniz. 

3. Prensip: ‘’ Her Öğünde Tabağında Her Besin Grubundan Olmalı’’

Sabah, öğle, akşam olmak üzere her öğününde; 

*1 su bardağı kadar= Süt, yoğurt, cacık vb

*2 ya da 3 avuç içi büyüklüğünde = Yumurta, peynir, köfte, kıyma tavuk, balık, hindi

*1 çorba kasesi kadar = Salata, yeşillik, sebze yemeği vb.

*1 ile 3 dilim arası, ekmek ya da ekmeğe eşdeğer= Pilav, makarna, simit, börek, krep, gözleme vb. 

Yukarıda ki besinlerin eşdeğerlerine dikkat ederek tüketim yapın. Örnek 1 simidin eşdeğeri 4 dilim ekmektir. Bunu göz önünde bulundurursak, simit tükettiğiniz öğünde ekmek ya da diğer eşdeğerleri olmamalı ya da denge kuralını sağlayarak yarım simit yanına 1 avuç içi kadar börek tüketilebilir. Tabi yine harcadığınız enerjiyi de göz önünde bulundurun. Herkesin boy, kilo, yaşına göre de bu miktarların değişkenlik göstereceğini de unutmamak gerekiyor. Tatilde de olsak glisemik indeksi yüksek besin gruplarından uzak durmaya çalışmalısınız. Glisemik indeksi yüksek besinler; patates, pirinç, mısır, börek, gözleme, mantı. Bu besinleri her öğünde bulundurmamaya ya da aynı anda 2 glisemik indeksi tüketmemeye özen gösterin.

4. Prensip: ‘’Her Öğüne Önce Salata ve Yoğurtla Başlayın’’ 

Sabah, öğle, akşam her öğününüze 2-4 kaşık yoğurt ve yanına salata / yeşillik ekleyerek başlayın. Hem barsak hareketleriniz daha hızlı çalışır hem de gereksiz/ fazla kalori almanızı engellemiş olursunuz. 

5. Prensip: ‘’Yemek Masasından 3 Kere Kalkın’’

Yani bu şu demek oluyor; masaya ilk önce oturduğunuzda; salata ve yoğurdunuzu getirin. Bunları bitirdikten sonra masanızdan kalkıp, ana yemek tabağınızı hazırlayın. Bu tabakta *2 ya da 3 avuç içi büyüklüğünde = Yumurta, peynir, köfte, kıyma tavuk, balık, hindi gibi besin gruplarından bir ya da bir kaçının yanına  *1 çorba kasesi kadar = Salata, yeşillik, sebze yemeği vb. besin grubundan ekleyin. Son tabağınızda tatlı, mantı ya da hamur işi türevleri almayacaksınız, ana yemek tabağınızın yanına çorba ya da ekmek, pilav, makarna grubundan da ekleyebilirsiniz. Şayet tatlı alacaksanız, ekmek ve hamur işi grubunu son tabağa saklayın. 

6. Prensip: ‘’Yiyiniz, İçiniz, Fakat İsraf Etmeyiniz’’

Benim için en önemli madde. Gördüğüm kadarı ile birtakım insanlar nasıl olsa herşey dahil otele yüklüce bir ücret ödüyorum, o halde istediğim kadar yiyip, içmeliyim mantığındalar.  Öncelikle bedeninizi seviyorsanız ve kendinize, sıhhatinize değer veriyorsanız midenizi bir çöp gibi kullanmamalısınız. Bizim dinimiz o kadar güzel bir din ki, her konuda bizim sıhhatimizi düşünüp, bizleri bu konularda da uyaran mükemmel bir kitabımız var. A’raf Suresinin 31. Ayet Meali ‘’ Ey Âdemoğulları! Her mescide gidişinizde güzel giysilerinizi giyin ve yiyin, için, fakat israf etmeyin, Çünkü Allah israf edenleri sevmez‘’ buyrulmuştur.

Herkese sevdikleri ile birlikte, unutulmaz güzel anılarla döneceği bir tatil diliyorum.

Ailenizin diyetisyeni.

YORUMLAR

  • 0 Yorum
Henüz Yorum Eklenmemiştir.İlk yorum yapan siz olun..

Son Yazılar