FODMAP Diyetinin Irrıtabl Barsak Sendromuna Etkisi
Diyetisyen Ayşe Duran

Diyetisyen Ayşe Duran

FODMAP Diyetinin Irrıtabl Barsak Sendromuna Etkisi

13 Mayıs 2018 - 20:03

FODMAD diyeti ırrıtabl barsak sendromunu yani hassas barsak sendromunu azaltmayı amaçlayan bir diyet sistemidir.

İrritabl Barsak Sendromu Nedir?

Spastik Kolon diğer adıyla irritabl barsak sendromu (IBS) sindirim sisteminin en çok karşılaşılan rahatsızlıklarındandır. Spastik kolon kalın bağırsakta görülen işlev bozukluğudur. Barsaktaki kaslar zaman zaman sık kasılmalarla ishale sebep olurken; zaman zaman da yavaşlayan kasılmalarla kabızlığa sebep olmaktadır. Bu düzensiz kasılmaların peş peşe gerçekleşmesi de söz konusudur. Belirli periyotlarla hastayı yoklayan ve yaşam kalitesini düşüren bu bağırsak hastalığının tedavisinde sağlıklı beslenmenin önemli bir yeri vardır. İrretabl bağırsak sendromu; karın şişliği, karın ağrısı, dışkılama değişikliği gibi belirtilerle kendini gösterir. Buna karşın bu belirtiler çölyak, kanser, safra kesesi, pankreas hastalıkları ve gıda duyarlılıklarında da görülebilir.

Strese Dikkat!

Ülkemizde de birçok kişide görülen, hassas bağırsak sendromunun nedenleri kesin olarak bilinmemekle birlikte yanlış yaşam alışkanlıkları ve stres hastalıkta önemli rol oynamaktadır. Psikolojik faktörler, stres, anksiyete ve depresyon gibi durumlarda hassas bağırsak sendromu belirtilerini ortaya çıktığına dair çalışmalar yapılmıştır.

Stresle beraber; Posasız beslenme, Belirli yiyeceklere karşı hassasiyet ( Besin İntoleransı), Sigara, Alkol, Adet dönemi, Öğün atlama, Hızlı yemek yeme, Enfeksiyonlar, Antibiyotik kullanımı ve diğer ilaçların kullanımı da hassas barsak sendromunu tetikleyen unsurlardır.

Bu Besinlerden Uzak Durun!

Peynir, Süt ve türevleri gibi laktoz içeren ürünler Kafein içeren içecekler ( Çay, kahve, kola) Çikolata Aşırı şekerli, çok yağlı, aşırı baharatlı ve mayalı yiyecekler Kırmızı et Kuru meyve Alkollü içecekler Suni tatlandırıcılı, diyet yiyecek ve içecekler Buğday ve elenmemiş buğday unundan yapılmış yiyecekler (beyaz ekmek, beyaz makarna, bisküviler, kurabiyeler, kekler, börekler)

Not: Arpa, yulaf, çavdar ve buğday içeren besinlerde bulunan gluten duyarlılığı varsa, glutensiz diyete geçilmelidir.

FODMAP Diyetini Mutlaka Diyetisyen Eşliğinde Uygulayın!

Düşük fermente içerikli gıdalar, irritabl bağırsak sendromu belirtilerini azaltmaktadır. FODMAP`ın açılımı ‘’ Fermente Oligo-sakkarit, Disakkarit, Mono-sakkarit ve Polyoller’’. Bunlar, barsaklarımızda kolayca sindirilemeyip, fermente olarak gaz ve şişkinliğe yol açan bileşikler arasında yer alıyor. Bu durum İrritabl Bağırsak Sendromu olan kişilerde sıkça karşılaşılan bir problemdir.

 Diyette; fruktoz (meyveler, bal, yüksek fruktoz içeren mısır şurubu), laktoz (süt ve süt ürünleri, peynir, yoğurt), fruktan (buğday, soğan, sarımsak), galaktan (mercimek, kuru fasulye, soya fasulyesi), poliol (tatlandırıcılar, kayısı, kiraz, avokado, şeftali, nektarin) kısıtlanır. Bu besin maddeler bağırsaktan su çeker, sindirilemez, bakteriler tarafından fermente edilirler. Gaz, karın şişliği, ağrı, spazmlara, dışkılama düzensizliklerine yol açabilirler. Bu nedenle düşük FODMAP diyeti hassas bağırsak sendromu hastalığında faydalı olabilir.

Sonu olarak;

FODMAP Diyeti hassas barsak sendromu olan birçok kişide test edilmiştir. FODMAP diyeti yapan kişilerde; mide ağrısı ve şişkinlik şikayetlerinin azaldığı tespit edilmiştir. Bazı çalışmalarda da gaz, ishal ve kabızlığı da iyileştirdiği ile ilgili çalışmalar vardır. Hassas barsak sendromu olan kişilerde enerji düzeylerini artırarak, yaşam kalitesini de artmaktadır.

YORUMLAR

  • 0 Yorum