Neden Spor Yapmalıyız?
Pınar Yalçın Özsoy

Pınar Yalçın Özsoy

Sağlıklı Yaşam

Neden Spor Yapmalıyız?

Kaliteli bir yaşamı, dinç, dinamik, canlı, fit bir görünümü kim istemez ki?

Fiziksel, ruhsal, zihinsel sağlığımızı koruduğumuz ve yaş aldıkça yaşam enerjimizle motivasyonumuzu hep diri tuttuğumuz bir yaşamı hayal edelim. Tüm bunları zaten yaşıyorsanız kendine emek veren şanslı azınlıktasınız, tebrikler. Oysa büyük bir kısmımız bunu imgelemekte bile zorlanıyor.

saglikli_yasam-(1).jpeg

Birçoğumuz sporu çeşitli sebeplerle ki, bunlar oldukça ikna edici bahaneler olabiliyor, erteliyor veya hiç yapmıyoruz. Yâda bazen spora çeşitli motivasyonlarla bir heves başlayıp kısa sürede bırakıyoruz. Bu hareketsiz yaşamın sonrasında faturası ağır oluyor; emeklilik gelmeden, genç, çocuk demeden hastalıklar sıraya giriyor. Kalp - damar hastalıkları, bazı kanser türleri, diyabet gibi hastalıkların yanı sıra zihinsel, ruhsal sorunlara davetiye çıkarıyor. Yapılan araştırmalar sonucu istatistiklerde bunları doğruluyor. Spor alışkanlığını edinebilmek, yemek yemek gibi yaşamımızın rutini haline getirebilmek için bu disiplinin okul öncesi yaşlarda verilmesi gerekiyor. Erken yaşta başlanan spor sayesinde (3 – 5 yaşlarında) psikomotor becerilerin gelişimi, kas gelişimi, kemiklerin güçlenmesi, yağ hücrelerinin büyümesinin engellenmesi gibi fiziki faydalarının yansıra çocuklar önemli niteliklere sahip oluyor. Günümüz teknolojisinde ve çevresel koşullarında çocukların aktif olmayan, hareketsiz yaşamları çekingen, gergin bireyler olmalarına sebep olabiliyor. Oysaki becerileri ve ilgileri doğrultusunda spora yönlendirilen çocukların düşünme ve muhakeme yeteneği gelişiyor. Özgüvenli, sorumluluk sahibi, disiplinli, dışa dönük, sosyal, problemlerle baş etmeyi bilen bireyler olabiliyorlar. Ne yazık ki Türkiye 'de 10 çocuktan 2'si spor yapıyor. Bu durum etrafımızda sağlıksız ve gergin onca insanın olduğu tabloyu ortaya çıkarıyor.

saglikli_yasam-(3).jpegPeki ne yapmalıyız? Küçük adımlarla gözümüzü korkutmadan başlayabiliriz. Haftada 3 – 4 gün, günde 20 – 30 dakika kadar, yemeklerden 1,5 – 3 saat sonra spor yapabiliriz. Zamanım yok diyenler 30 dakikalık egzersiz sürelerini bölebilir, durumunuza göre 5 – 10 dakikalık egzersiz programı uygulayabilirsiniz. Süreleri haftada yüzde on artırarak bir saate kadar çıkarabilirsiniz. Egzersiz öncesi ısınma hareketlerini ve sonrasında da soğuma (esneme) hareketlerini unutmayınız. Düzenli olarak yaptığınızda karşılığını alacağınızı unutmayınız. Tabiki başta ağrılarınız olacak, zorlanacaksınız ama başardığınızda yaşayacağınız mutluluğu, gururu aklınıza kazıyın. Aşama aşama, gün gün sporun bedenimizdeki etkilerine bir bakalım;

Egzersiz sırasında, metabolizma hızı yükselir. Kan akışı hızlanır, hızlanan kan akışıyla hücrelere daha çok oksijen gider. Dakikada 8 litreden 100 litreye kadar oksijen akış oranı hızlanır.

Egzersizden sonra, vücudunuz normalden 4 kat daha fazla yağ ve protein yakmaya başlar, böylece kilo vermeniz hızlanır. Endorfin hormonu salgılanmasının artmasıyla kendinizi daha iyi hissedersiniz. Egzersizden birkaç saat sonra, daha özgüvenli ve huzurlu olursunuz. Kan basıncınız normalleşir. Uyku kaliteniz artar, birkaç hafta düzenli egzersizden sonra, akciğer kapasiteniz artar. Kalp - damar sisteminiz daha iyi çalışmaya başlar. Daha güçlü olursunuz. Kandaki hemoglobin seviyesi yükselir. Kırmızı kan hücrelerinin sayısı her metreküp kanda 5 milyondan 6 milyona çıkar. Bağışıklık sistemi güçlenir. Kandaki şeker seviyesini vücudunuz düzenler. Vücudunuzun yağ depolama oranı azalır. Birkaç ay düzenli egzersizden sonra, strese karşı daha dayanıklı hale gelir, depresyon etkilerinden korunursunuz. Kaslarınıza giden oksijen artarken, kılcal damarda kan dolaşımınız da artar. Düzenli hareketler yapmak sinir sisteminizi güçlendirir. Beyinsel aktiviteler artarken, daha hızlı karar verirsiniz. Birkaç yıl düzenli egzersizden sonra, daha uzun süre genç kalırsınız. Hayat kaliteniz artar. Tüm bu pozitif değişimlerle hayata bakış açımızda değişirken, bedensel gücümüze eklenen morali, yükselen yaşam enerjimizi deneyimlemeye ne dersiniz?

saglikli_yasam-(2).jpeg

Hadi şimdi başlamaya hazır mısınız?

21 gün kuralını uygulayarak spor alışkanlığını edinebiliriz. Eğer yeni bir alışkanlık kazanmak istiyorsanız, hiç ara vermeden 21 gün boyunca aynı alışkanlığı tekrar etmeniz gerekiyor. Çünkü alışkanlık haline dönüştürmek istediğiniz yeniliğin zihinde ve hücresel bellekte kalıcı olarak yerleşmesi 21 gün sürüyor. Güzel olan her şeyin zahmeti var, erteleme - tembellik zincirini kırmak için kendimizi motive edecek şeyleri bulalım:

• Amacımıza yönelik bir hedef koyalım; başlangıçta küçük şeyler olursa ertelemek için bahanemiz olmaz. Örneğin, iki kilo vereceğim, eski - yeni bir beden küçük olan pantolonumu, elbisemi giyebileceğim, partiye, mezuniyete, düğüne, tatile gideceğim gibi.

• Harekete geçmek için sporda zevkle kullanacağınız uygun kıyafet ve ayakkabınız olsun. Evde göz önünde olacak bir yerlerde bulunsunlar ve size egzersizi hatırlatsınlar.

• Mental olarak size güç verecek fotoğrafınızı ya da sevdiğiniz sporu, sporcuyu hatırlatan yazıyı, fotoğrafı, slogan bir cümleyi buzdolabınıza, gardırobunuza asabilirsiniz.

• Size koçluk yapabilecek bir arkadaşınıza sorumluluk vererek, hedefinizi hatırlatmasına izin verebilirsiniz.

İlgi alanınıza göre seveceğiniz aktiviteyi bulmalısınız. Neler olabilir biraz düşünelim:

• Evde 10 dakika dans edebilirsiniz; harekete geçince modunuz yükselecek, sevdiğiniz müzikle dans enerjinizi yükseltirken, vücuda giren oksijenle çok daha iyi hissetmeye başlayacaksınız.

• İp atlama; atlama ipiniz olmasa da olur, ip varmış gibi sıçrayabilirsiniz.

• 7 – 10 dakikalık fazla yormayacak, vakit almayacak egzersizler olabilir. Örneğin, plank, squat, mekik, lunge, köprü gibi sihirli egzersizlerden yapabilirsiniz. Youtube'dan profesyonel sporcuların egzersiz videolarını takip edebilirsiniz, cep telefonunuza sizi yönlendirecek egzersiz uygulamalarını indirebilirsiniz.

• Yürüyüşe çıkmak; kulaklığınızı takıp, motive edici müzikler eşliğinde bol oksijenli bir aktivite de yapabilirsiniz.

• Bisiklet sürmek; 5 – 8 km belirlediğiniz tempoda bisiklet sürmekte güzel bir alternatif.

• Yoga, plates, Tibet'in gençlik pınarı gibi egzersizler çok terlemeden yapacağınız alternatifler arasında.

• Takım sporları; mahallede oynayacağınız basketbol, futbol olabilir. Arkadaşlarınızla yapacağınız voleybol, hentbol gibi takım sporları eğlenceli olabilir.

• Doğa sporları, salon sporları gibi.

Trend olan ve ortaya yeni çıkan disiplinlerde var, farklı spor arayışında olanlar bu melez sporları araştırabilirsiniz. Yoga boks, grit plyo, antigravity yoga, body combat, aqua zumba, yogalates, jungle challenge gibi.

Bonus: izlediğinizde azim ve başarı hikâyeleriyle motive eden filmlerden birkaç tane paylaşıyorum, The Guardian, Moneyball, Remember The Titans,We Are Marshall,Mc Farland Usa,Blue Crush.

İyi seyirler ;)

YORUMLAR

  • 0 Yorum